Värderingar

Värderingar

Värderingar är en av de sex grundprocesserna i ACT som bidrar till psykologisk flexibilitet. I ACT definieras värderingar som de djupare, personliga kvaliteter och principer som vi vill att vårt liv ska handla om. Värderingar ger riktning åt våra handlingar och hjälper oss att identifiera vad som verkligen är viktigt för oss. Till skillnad från…

Jag-som-kontext

Jag-som-kontext

Jag-som-kontext, eller ”self-as-context” på engelska, är en av de sex grundprocesserna i ACT. Jag-som-kontext handlar om att förstå och uppleva sig själv som något mer än sina tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser. Istället för att definiera sig utifrån dessa inre upplevelser, uppmuntrar jag-som-kontext oss att se oss själva som en medvetenhet eller ett observerande jag…

Kännetecken för ACT

Kännetecken för ACT

ACT är en terapimetod som syftar till att hjälpa individer att leva ett meningsfullt liv genom att utveckla färdigheter för att hantera livets utmaningar. Här är några vanliga kännetecknen för ACT.

Psykologisk flexibilitet

Psykologisk flexibilitet

Målet med ACT är ofta att öka patienters psykologiska flexibilitet. Men vad innebär egentligen det? Vad är psykologisk flexibilitet? Psykologisk flexibilitet avser förmågan att kunna vara öppen för sina upplevelser och agera i överensstämmelse med sina värderingar, även när det är svårt. För att vara psykologisk flexibel behöver vi alltås kunna: Genom att öva upp…

Operant betingning

Operant betingning

Operant betingning, även känd som instrumentell betingning, är en form av inlärning där en individs beteende förändras beroende på de konsekvenser som följer det i en viss situation. Till skillnad från klassisk betingning, som bygger på associationer mellan stimuli, kräver operant betingning alltså att individen aktivt engagerar sig i en handling som leder till någon…

Varför gör smarta människor ibland dumma saker?

Varför gör smarta människor ibland dumma saker?

Alla människor kan ibland göra saker som verkar dumma eller ologiska. Men även om vissa beteenden verkar obegripliga är det viktigt att komma ihåg att det alltid finns en anledning till varför vi gör som vi gör. Alla beteenden har alltid en funktion! Vilken funktion har beteendet? Funktionell analys är en metod som kan hjälpa…

Klassisk betingning

Klassisk betingning

Klassisk betingning, även känd som respondent betingning, är en form av inlärning där en organism lär sig att koppla ett tidigare neutralt stimuli med en obetingad respons genom upprepade associationer. Denna teori har haft en stor betydelse på förståelsen av inlärning och beteende och har lagt grunden för mycket av den moderna beteendeterapin. Ursprung och…

Lagen om konsekvenser

Lagen om konsekvenser

Inlärningsteori försöker förklara hur beteenden lärs in och förändras över tid. En person som har haft stor betydelse inom detta område är Edward Thorndike, vars arbete kring ”lagen om konsekvenser” har haft en betydande inverkan på vår förståelse av inlärning. Edward Thorndike Edward Thorndike föddes 1874 i Williamsburg, Massachusetts, och blev en av de mest…

Upplevelsemässigt undvikande

Upplevelsemässigt undvikande

Upplevelsemässigt undvikande är ett fenomen där individer medvetet eller omedvetet försöker undvika tankar, känslor, minnen och kroppsliga sensationer som upplevs som obehagliga eller smärtsamma. Detta kan ske genom en rad olika beteenden, från att distrahera sig med olika aktiviteter till att helt undvika situationer där obehag kan uppstå. Upplevelsemässigt undvikande ses inom ACT som ett…

Funktionell kontextualism

Funktionell kontextualism

Funktionell kontextualism är en modern vetenskapsfilosofi som har sina rötter i filosofisk pragmatism och kontextualism. Den är särskilt utvecklad inom beteendeanalys och kontextuell beteendevetenskap där den utgör grunden för teorier som RFT och dess tillämpning inom ACT. För att förstå vad funktionell kontextualism är behöver vi först lära oss lite om kontextualism. Vad är kontextualism?…