Har du gått vår
Fördjupningsutbildning i ACT
Här hittar du åhörarkopiorna och övningar till vår fördjupande utbildning i Acceptance and Commitment Therapy.
Denna utbildning skapas för och tillsammans med medarbetarna i Barn- och ungdomsentrén i Västernorrland. Utbildningen är tänkt som en fördjupning i det praktiska arbetet med ACT och är tänkt att pågå under ett år vid 8 tillfällen á 3h.
Planen är att först arbeta igenom de sex grundprocesserna i ACT och sedan knyta samman arbetet med de olika grundprocesserna både vid en fallformulering samt under pågående behandlingskontakt.
Målgruppen är personer som arbetar med samtal som arbetsredskap, exempelvis terapeuter och annan vårdpersonal.

Utbildningens innehåll
Tillfälle 1 – Acceptans och villighet
- Vad är acceptans?
- Varför är acceptans hjälpsamt?
- Vilka egenskaper har acceptans och villighet?
- Vad är upplevelsemässigt undvikande?
- Hur kan vår kultur skapa undvikanden?
- Hur utvecklar vi acceptans och villighet?
- Steg 1: Skapa öppenhet för acceptans genom att undergräva upplevelsemässigt undvikande
- Steg 1.1: Öka patientens medvetenhet om deras tendens att kontrollera eller undvika inre upplevelser.
- Steg 1.2: Undersöka hur patientens kontroll och undvikande har fungerat?
- Steg 1.3: Introducera villighet med hjälp av metaforer och övningar
- Steg 2: Öva på att aktivt välja acceptans genom praktiska handlingar
- Övningar och metaforer för att utveckla acceptans och villighet
Tillfälle 2 – Kognitiv defusion
- Vad är kognitiv defusion?
- Vad är relationen mellan tankar och beteenden?
- Varför är kognitiv defusion användbart?
- Vad är skillanden mellan kognitiv omstrukturering och kognitiv defusion?
- Hur kan vi undvika onödiga konfrontationer vid defusion?
- Vad är Relational Frame Theory?
- Godtyckliga (arbiträra) relationer
- Relationsnätverk
- Transformation av
stimulusfunktioner
- Vilka begränsningar har vårt språk?
- 4 centrala principer för att utveckla kognitiv defusion
- Visa på språkets begränsningar
- Utforska språkets dolda
egenskaper - Skapa avstånd mellan tanke och
tänkare - Defusion av komplexa språkliga
nätverk
- Övningar och metaforer för att kognitiv defusion
Tillfälle 3 – Jag-som-kontext
- Vad är jag-som-kontext?
- Vad är målet med jag-som-kontext?
- Perspektivtagning är en inlärd färdighet
- Tre typer av ”jag”
- Jag-som-innehåll (self-as-content)
- Jag-som-process (self-as-process)
- Jag-som-kontext (self-as-context)
- Hur utvecklas vårt konceptualiserade jag?
- Hur utvecklar vi ett flexibelt perspektivtagande?
- Hur kan psykologiskt flexibilitet bidra till att utveckla självmedkänsla?
- Övningar och metaforer för jag-som-kontext
Tillfälle 4 – Värderingar
- Vad är värderingar och hur använder man dem?
- Övningar och metaforer för värderingsarbete
Tillfälle 5 – Medveten närvaro
- Vad är medveten närvaro?
- Hur kan vi använda medveten närvaro i våra behandlingar?
- Övningar och metaforer för medveten närvaro
Tillfälle 6 – Ändamålsenligt handlande
Kommer snart…
Tillfälle 7 – Fallformulering i ACT
Kommer snart…
Tillfälle 8 – Arbeta med hela hexaflexen
Kommer snart…